پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 240519
رفع بحران بيکاري و بي‌آبي با توسعه کشت‌هاي گلخانه‌اي در چهارمحال و بختياري
تاریخ انتشار : 1399/10/07 09:13:15
نمایش : 1251
در شرايطي به سر مي‌بريم که به علت کاهش بارش‌ها کشور و ازجمله چهارمحال وبختياري با مشکل کم‌آبي مواجه هستند اين درحالي است که مردم اين استان اکثرا کشاورز بوده و کشت‌هاي گلخانه‌اي مي‌تواند راه حلي مناسب براي جلوگيري هرچه بيشتر از بيکاري هم‌استاني‌ها باشد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از جهانبين نيوز؛ کشور ايران در سال‌هاي گذشته با خشکسالي‌هاي پي در پي مواجه بوده و چهارمحال و بختياري هم از اين موضوع مستثني نيست، اين خشکسالي‌ها بر بسياري از جوانب زندگي مردم به‌ويژه کشاورزي که شغل اکثر ساکنان آن است تاثير منفي داشته و اقتصاد خانواده‌ها را تحت الشعاع قرار داده است.
 
تغيير سبک کشاورزي در اين استان و تبديل آبياري سنتي به روش‌هاي نوين آبياري يکي از راهکارهاي مقابله با خشکسالي است اما استفاده از راهبرد تغيير الگوي کشت از مزرعه به گلخانه مي‌تواند تاثير بسزايي در مقابله با خشکسالي داشته باشد.
 
در سال‌هاي اخير جهاد کشارزي چهارمحال و بختياري عمده تلاش‌ها خود را در جهت افزايش و توسعه کشت‌هاي گلخانه‌اي قرار داده است و در اين راستا تسهيلات و کمک‌هاي خوبي ارائه داده مي‌شود.
 
عطاءالله ابراهيمي مديرکل جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري در گفت‌وگويي که با رسانه‌هاي استان صورت داده توسعه طرح‌هاي گلخانه‌اي را يکي از برنامه راهبردي وزارت جهاد کشاورزي دانسته و از آغاز نهضت توسعه کشت گلخانه‌اي در چهارمحال و بختياري خبر داده است.
 
و اين بدان معنا است که استارت اين کار در چهارمحال و بختياري از سوي مسئولان جهاد کشاورزي خورده شده و بسياري از بروکراسي‌هاي اداري در اين زمينه برداشته شده است.
 
گلخانه‌داري صنعتي نوپا در چهارمحال و بختياري
 
ابراهيم شيراني مدير باغباني سازمان جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: طي چند سال گذشته متقاضيان زيادي به گلخانه‌داري روي آورده‌اند و مي‌توان گفت که اين حرفه صنعت نوپايي در استان است.
 
وي با تاکيد بر اينکه ثبات شغلي و درآمد مطلوب ازجمله مزيت‌هاي کشت گلخانه‌اي است تصريح کرد: بهره‌وري از آب با توجه به وضعيت خشکسالي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي اين نوع از کشت است به‌طوري که ميزان مصرف آب در کشت گلخانه‌اي کاهش پيدا کرده و از طرفي ديگر توليدات آن حدود ۱۰ برابر زمين‌هاي کشاورزي است.
 
حذف بسياري از محدوديت‌ها براي کشت‌هاي گلخانه‌اي توسط وزارت جهاد کشاورزي
 
شيراني از حذف بسياري از محدوديت‌ها براي کشت‌هاي گلخانه‌اي توسط وزارت جهاد کشاورزي خبر داد و بيان داشت: گلخانه‌داري  يکي از مشاغلي است که در اولويت پرداخت تسهيلات است.
 
مدير باغباني سازمان جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري يادآور شد: حذف موانع يکي از دلايلي است که کسب و کار گلخانه‌داري را رونق بخشيده و سبب شده بسياري از فارغ‌اتحصيلان و افراد جوياي کار به اين حرفه روي آورند.
 
وي خاطرنشان کرد: در مورد گلخانه‌هاي کوچک‌مقياس که حدود ۳۰۰ متر زيربنا دارد و در محدوده روستاها، شهرک‌ها و شهرهاي کم‌جمعيت قرار دارند و گلخانه‌هاي بزرگ‌مقياس سازمان نظام مهندسي در مرحله اول بايد استعلام‌هاي ضروري را بررسي کرده و آن‌گاه مجوزهاي مربوطه براي سازمان جهاد کشاورزي و در نهايت بانک‌ها براي دريافت تسهيلات ارسال شود.
 
مهم‌ترين مشکل فعالان کشت‌هاي گلخانه‌اي، نبود بازار فروش است
 
مدير امور باغباني جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري با بيان اينکه هر قسمت از استان با توجه به آب و هوايي که دارد مناسب کشت نوع خاصي از محصول است ادامه داد: مناطق گرمسير مانند شهرستان‌هاي اردل و لردگان مناسب کشت سبزي و صيفي است.
 
وي افزود: ارتفاع بالاي استان و تابش مستقيم اشعه خورشيد سبب شده تا بسياري از توليدکنندگان به سمت پرورش گل‌هاي شاخه‌بريده گرايش پيدا کنند.
 
مدير امور باغباني جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري با بيان اينکه تا به حال مشکلي در راستاي تامين وسايل و پرداخت تسهيلات نداريم يادآور شد: مهم‌ترين مشکل توليدکنندگان و فعالان اين عرصه نبود بازار فروش است و اميد است در آينده نزديک رفع شود.
 
غلامعباس رئيسي مجري طرح توسعه گلخانه‌هاي چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: ۱۰۰ واحد گلخانه در سطح 30 هکتار در اين استان وجود دارد که در ۱۷ هکتار از اين گلخانه‌ها سبزيجات و صيفي‌جات کشت مي‌شود.
 
توليد سالانه 3 هزار و ۵۰۰ تن محصولات گلخانه‌اي در چهارمحال و بختياري
 
وي با بيان اينکه توليد گلخانه‌هاي اين استان سالانه 3 هزار و ۵۰۰ تن است افزود: 10 ميليون گل شاخه بريده محصول يک هکتار گلخانه در اين استان است، همچنين  ۴ واحد توليد توت‌فرنگي در چهارمحال و بختياري  وجود دارد که مساحت مجموع آن‌ها ۲ هکتار مي‌باشد و سالانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن توت‌فرنگي توليد مي‌کنند.
 
رئيسي با اشاره به مزيت‌هاي کشت توت‌فرنگي عنوان کرد: با توجه به اينکه توليد توت فرنگي در گلخانه نسبت به فضاي باز عملکرد بالايي دارد و محصول توليد شده داراي کيفيت عالي و عاري از آفات و بيماري‌ها بوده، و از طرفي به دليل توليد خارج از فصل به قيمت بالايي به فروش مي‌رسد، لذا کشت توت فرنگي در گلخانه از جمله محصولات گلخانه‌اي مي‌باشد که توجيه اقتصادي بالايي دارد.
 
به گزارش جهانبين نيوز؛ با توجه به اينکه چهارمحال و بختياري در ليست بيکارترين استان‌هاي کشور قرار دارد و بسياري از جوانان آن براي امرار معاش مجبور به ترک شهر و استان خود هستند، توسعه کشت‌هاي گلخانه‌اي مي‌تواند راه حل مناسبي براي رفع اين مشکل باشد و تسهيل مسير راه‌اندازي گلخانه‌ها مي‌تواند راه را براي بسياري از جوانان و علاقمندان اين عرصه باز کند، ضمن اينکه درحالي که کشور و چهارمحال وبختياري با مشکل کم‌آبي مواجه هستند و مردم اين استان اکثرا کشاورز هستند کشت‌هاي گلخانه‌اي مي‌تواند راه حلي مناسب براي جلوگيري هرچه بيشتر از بيکاري هم‌استاني‌ها باشد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html